Turbosprężarka hybrydowa: wszystkie za i przeciw

Hybrydowe turbosprężarki zyskują popularność jako niedrogi i skuteczny sposób na zwiększenie mocy silnika. Ale czy warto polegać na tej metodzie zamiast instalowania nowej oryginalnej części zamiennej? A może profesjonalna regeneracja starej turbiny będzie bardziej niezawodnym rozwiązaniem? Co sprawia, że kierowcy wybierają niestandardowe podejście do poprawy turbodoładowania i jak to się odbywa? Na tym blogu przeanalizujemy wszystkie niuanse i pomożemy dowiedzieć się, w jaki sposób modernizowane turbosprężarki odbywają się w życiu codziennym.
Turbina hybrydowa - co to naprawdę jest?
Turbina hybrydowa to ulepszona turbosprężarka stworzona przez połączenie części z różnych zestawów w celu zwiększenia wydajności i mocy silnika. W przeciwieństwie do standardowych modeli, hybrydowa turbina montażowa składa się z oryginalnych obudów ze zmodyfikowanym „środkiem” z innych turbosprężarek. Modyfikacja może polegać na zainstalowaniu powiększonego koła kompresji, zastąpieniem wała turbiny bardziej produktywnym lub wzmocnieniu wała, aby wytrzymywać większe obciążenia.
Projekt hybrydowej turbosprężarki jest szczegółowo przemyślany, dlatego technologia ta jest uważana za sposób na ulepszenie parametrów systemu bez potrzeby kardynalnych zmian w węźle. Często strojenie turbinowe nie wymaga nawet adaptacji wózków olejowych i antifreezu, co upraszcza, że proces instalacji staje się w ich miejscach zgodnie z zasadą Bolt-On.
Co oznacza hybrydowa turbina dla wielu użytkowników?
Jest to powszechna praktyka, która pomaga uzyskać więcej z samochodu, niż jest to możliwe w standardowych warunkach. Jeśli specjalista zajmuje się modernizacją, masz każdą szansę na uzyskanie następujących rezultatów:
- Oszczędność pieniędzy - instalacja hybrydowej turbiny jest tańsza niż zakup nowego oryginału;
- Zwiększenie mocy - jest to jednym z dopuszczalnych sposobów skonfigurowania silnika dla indywidualnych wymagań dla prędkości i dynamiki;
- Prosty upgrade - możliwość ulepszenia samochodu bez trudnych ulepszeń.
Jednocześnie tuning za pomocą technologii hybrydowych turbin pozwala przejść przegląd techniczny w wielu krajach. Oznacza to, że możesz legalnie korzystać z samochodu na drogach publicznych, nawet z zainstalowanym katalizatorem sportowym i zmodyfikowanymi cechami.
Etapy tuningu turbiny
Stopień tuningu turbosprężarki można opisać, wyznaczając etap jego modyfikacji, a dla tego używają angielskiego słowa Stage. Każdy Stage Turbo obejmuje szczególne zmiany w projektowaniu turbosprężarki, więc możliwe jest przejście do wdrożenia każdego następnego etapu dopiero po wprowadzeniu wszystkich poprzednich. Oznacza to, że nie możesz natychmiast przejść na trzeci poziom tuningu bez wykonywania pierwszego i drugiego.
Wszystkie oznaczenia etapów zostały wymyślone w celu usystematyzowania procesu modernizacji silników z turbodoładowaniem. Tuning etapowy wskaźnika numeracji pozwala dokładnie zrozumieć, jakie zmiany już zostały wprowadzone i jakie inne należy zrealizować, aby osiągnąć pożądany efekt.
Kiedy pojawiło się te pojęćie?
Pojęcie Stage’u turbosprężarki najprawdopodobniej pochodziło z serii gier Need for Speed. W tych grach gracze polepszali swoje samochody, mijając różne etapy tuningu, oznaczone jako Stage 1, Stage 2 i tak dalej. W ten sposób koncepcja gry zmieniła się w codzienną praktykę, umożliwiając kierowcom usystematyzowanie procesu tuningu i wiedzą dokładnie, jakie zmiany można wprowadzić na każdym etapie.
Jaka jest różnica między etapami – Stage tuningiem dla turbo?
Hybrydowa turbosprężarka może być stosowana do silników z różnymi paliwami: olej napędowy lub benzyna. Ale metodologia wprowadzania modyfikacji takich systemów znacznie różni się od technologii pracy z silnikami atmosferycznymi. Istnieje koncepcja, która twierdzi, że wszystkie zmiany konstruktywne są mierzone tylko przez trzy poziomy, ale wszystkie kolejne wdrożenia, a zatem etapy, mają bardziej kosmetyczny charakter. Dlatego oferujemy więcej szczegółów do rozważenia od 1 do 3 etapów w celu wyciągnięcia wniosków pouczających.
Stage 1
Jest to początkowy etap strojenia turbosprężarki, w którym przeprowadzane są minimalne zmiany w konstrukcji. Na tym etapie zainstalowana jest zmodernizowana turbosprężarka z ulepszonym kołem kompresji, co zwiększa wydajność doładowania. Dodatkowo możesz wymienić filtr powietrza filtrem z zerowym oporem i zainstalować prosty tłumik, aby ulepszyć układ wydechowy. W rzeczywistości na tym etapie zmieniają się tylko programy regulacji Silnika o spalaniu wewnętrznym. Jednak nie wolno wprowadzać zmian w etapie 1 w obudowie turbiny lub silnika. W wyniku tego etapu moc samochodu miernie wzrasta, poprawia się dynamika przyspieszenia bez znacznego ryzyka integralności silnika.
Stage 2
Umożliwia poważniejsze modyfikacje mające na celu znaczny wzrost wydajności. Tutaj w turbin hybrydowych można zainstalować części z różnych modeli w celu uzyskania pożądanej wydajności. Dodatkowo ulepsza się układ paliwowy: zainstalowane są mocniejsze wtryskiwacze i pompa paliwowa. Dozwolona jest praca z kolektorem wydechowym. Na tym etapie bardzo ważne jest profesjonalne ustawienie. Stage 2 pozwala znacznie zwiększyć moc i moment obrotowy, co wyraźnie wpływa na dynamikę i prędkość samochodu.
Stage 3
W rzeczywistości jest to technicznie maksymalny poziom tuningu turbin, w którym praktycznie nie ma ograniczeń w modyfikacjach. W takim przypadku system hybrydowy z turbodoładowaniem ma już możliwość dostosowania parametrów BOOST w celu osiągnięcia maksymalnej wydajności. Dozwolone jest zastąpienie części silnika na wzmocnione:
- tłoków
- wału korbowo-tłokowego;
- zaworów.
Jednak takie zmiany wymagają dokładnych ustawień i mogą zmniejszyć resurs silnika przy niewłaściwej pracy. Etap 3 zapewnia maksymalny wzrost mocy, zamieniając zwykły samochód w samochód o wysokiej wydajności, odpowiedni, w tym do wyścigów torowych, co właśnie zrobiliśmy w 1 z naszych projektów przygotowując do RWYB na Santa Pod Raceway na Dragstalgia w 2017 roku.
Pozostałe etapy
Niektóre rozróżniają również etap 0, który wskazuje na brak jakichkolwiek modyfikacji i odpowiada ustawieniom fabrycznym samochodu.
Pozostałe etapy, takie jak etap 4 i etap 5, są ekstremalnym strojeniem dla turbo, nie zaprojektowane dla zwykłych maszyn. Takie samochody nie są dozwolone na dróg miejskich i autostrad ze względu na niezgodność ze standardami bezpieczeństwa i emisji. Jednak dla sportowców wyścigowych Stage 4 i Stage 5 stały się logiczne.
Turbosprężarka hybrydowa: zalety
Ważną i główną zaletą turbiny hybrydowej była możliwość zwiększenia potencjału sprężarki o niższych kosztach niż przy zakupie nowego. Na przykład zastąpienie zwykłego łożyska ślizgowego podwójnym ceramicznym łożyskiem kulkowym z brązowym separatorem pozwala na zmniejszenie tarcia i zwiększenie wydajności turbiny. Taka modyfikacja zapewnia lepszą wytrzymałość przy wysokich obciążeniach i temperaturach, a także nieznacznie zwiększa moc silnika. Nic dziwnego, że przy pomocy hybrydowych turbosprężarek ustawiane są rekordy świata w motosporcie.
Jakie jest niebezpieczeństwo korzystania z zmodernizowanych turbin?
Niestety turbosprężarka hybrydowa nie zawsze może zagwarantować oczekiwany wzrost mocy, a czasem nawet prowadzić do poważnych awarii silnika. Ponadto, podczas ich instalowania, bardzo rzadko serwisy samochodowe zapewniają gwarancje pracy, co znacznie zaostrza sytuację. Ponadto zmodernizowana turbina często wymaga dodatkowych zmian w podłączonych systemach samochodów, takich jak układ paliwowy, hamulcowy i układ chłodzenia. To z kolei, mimo że zwiększa całkowite koszty utrzymania samochodu, także komplikuje proces tuningu.
Turbina hybrydowa czy sportowa?
Wybierając między turbiną hybrydową a sportową, ważne jest, aby wziąć pod uwagę cechy twojego samochodu i cele które chcesz osiągnąć. Turbosprężarka sportowego typu jest zaprojektowana w celu maksymalizacji mocy i jest odpowiednia do warunków wyścigowych, co z kolei wymaga poważnych modyfikacji silnika. Turbina hybrydowa łączy zalety standardowej i sportowej turbiny, zapewniając wzrost wydajności bez znaczących zmian w projekcie. Dlatego turbina hybrydowa może być najlepszym wyborem dla tych, którzy chcą zwiększyć moc swojego samochodu do codziennego użytku.
Czy warto zainstalować turbiny hybrydowe?
Szczerze mówiąc, podczas instalowania turbiny hybrydowej nie zawsze jest możliwe obniżenie kosztów, ponieważ koszt części i pracy w ogólnych obliczeniach mogą przekroczyć koszt oryginalnej części przed modyfikacją. Ponadto zwiększona waga i nieprawidłowe równoważenie projektowania mogą niekorzystnie wpłynąć na dynamikę samochodu. W rezultacie wzrost mocy jest jedyną oczywistą zaletą i ważne jest, aby znaleźć prawdziwego specjalistę, który może uzasadnić zainwestowane wysiłki i środki. Bardzo często ta technologia jest stosowana do marek Volkswagen i BMW, szczególnie w modelach z silnikami IS20, K04, 1,4 TSI, M57 i N54. Ponadto taka modernizacja jest popularna wśród właścicieli Audi, Ford i innych marek europejskich. Jednak zanim zdecydujesz się na instalację turbiny hybrydowej, powinieneś rozważyć wszystkie zalety i wady oraz skonsultować się z ekspertami.