Jak dobrać turbosprężarkę? Numer OEM i numer Part turbosprężarki


Jak dobrać turbosprężarkę? Numer OEM i numer Part turbosprężarki

Dobór części do turbiny lub zakup samej turbosprężarki — to dość złożone zadanie, wymagające określonego poziomu profesjonalizmu. Przy zamawianiu należy kierować się oficjalnymi numerami katalogowymi turbiny lub numerem VIN pojazdu, a nie polegać na wyglądzie zewnętrznym, ponieważ takie podejście w żaden sposób nie może zagwarantować kompatybilności. W tym artykule omówimy, jak dobrać turbosprężarkę do silnika, uwzględniając podstawowe parametry twojego silnika i specyfikę samochodu. Opowiemy również, jak dobrać turbosprężarkę z maksymalną dokładnością, aby zakup mógł być dokonany bezpośrednio, bez usług pośredniczących stacji obsługi.

Warianty numerów identyfikacyjnych na turbinach

Turbosprężarki, podobnie jak większość części samochodowych, są produkowane przez wyspecjalizowane firmy, niezależne od koncernów motoryzacyjnych, takich jak BMW, Audi, Toyota i inne. Każdy producent przypisuje swoim produktom kilka unikalnych numerów, które są używane do identyfikacji przez same koncerny motoryzacyjne, przy czym każdy z numerów pełni swoją funkcję.

Na tabliczce znamionowej każdej turbosprężarki można znaleźć kilka oznaczeń, jednak w praktyce stacje obsługi lub oficjalni dystrybutorzy najczęściej używają tylko dwóch numerów.

Numer OEM przy wyborze turbiny

Producenci oryginalnego wyposażenia (OEM) przypisują unikalne numery częściom, aby dokładnie określić ich zgodność z konkretnymi modelami samochodów. Numery te pomagają w identyfikacji i doborze części zamiennych. Aby zrozumieć, co to jest numer OEM, podajmy przykład.

Numer FW93-6K682-AC odnosi się do turbosprężarki dla silników 3.0L SDV6, używanych w modelach JAGUAR XF, XJ i F-Pace, począwszy od 2015 roku.

Każdy producent samochodów używa własnego systemu numeracji i nadaje swój numer części OEM. Każdy numer OEM zawiera w sobie zaszyfrowany unikalny kod części. Dla samochodów Mercedes-Benz są to zazwyczaj oznaczenia zaczynające się od litery "A", na przykład A2700901880, A4710907180 lub A9360907480. Rozłóżmy skład kodu A2700901880: A270 - kod silnika; 090 - oznaczenie części (turbina); 1880 - unikalny identyfikator części.

Koncern VAG (Volkswagen AG) używa kodowania, które wygląda jak 06K145721G lub 03N253020B, gdzie: 06K - kod platformy; 145 lub 253 - typ części (turbina); 721G - unikalny numer części.

U BMW numer OEM ma wyłącznie format cyfrowy, na przykład 1165763448704, 11657823257 lub 11652245901.

Korzystanie z oryginalnych części OEM gwarantuje ich pełną kompatybilność i zgodność ze standardami jakości producenta. Jednak koszt takich turbosprężarek będzie maksymalnie wysoki. Dziś na rynku obecne są również części analogowe, które produkują fabryki, takie jak TurboCentras, odpowiadające wymaganiom OEM. W tym przypadku turbosprężarki kosztują o 30-40% taniej, a ich jakość zawsze odpowiada oryginalnym częściom.

Part Numer turbosprężarki: co to jest?

Part Numer turbosprężarki — to unikalny identyfikator przypisywany bezpośrednio przez producenta turbiny, takiego jak Garrett, BorgWarner, IHI lub Mitsubishi. Format Part Number będzie się różnił w zależności od firmy.

Na przykład, u Garretta numery często składają się z sześciu cyfr, po których następuje myślnik i cztery dodatkowe cyfry lub litera 'S' na końcu, na przykład 454083-0001 lub 720244-5004S.

Producent turbosprężarek IHI przypisuje swoim turbinom numery wewnętrzne w formacie podobnym do F31CEG-SR004B, które mogą odpowiadać kilku numerom OEM, używanym przez różne koncerny motoryzacyjne. W praktyce turbosprężarka IHI o numerze F31CEG-SR004B stosowana jest w samochodach Volkswagen, Audi i Skoda z silnikami 1.2 TSI, co odpowiada trzem oddzielnym numerom OEM:

  • 03F145701H;
  • 03F145701K;
  • 03F145701R.

Jednak firma IHI często nie podaje na tabliczce znamionowej swojego wewnętrznego numeru identyfikującego typ turbiny (zaznaczony na zdjęciu - 9V202, co jest rzadkością). Zazwyczaj takie numery są używane tylko przez oficjalnych dealerów, takich jak Wiatreo.pl, autoryzowane serwisy i dystrybutorów producentów OEM, podczas gdy zwykli właściciele samochodów lub mechanicy widzą tylko standardowy numer OEM części i Part Number.

Przykład takliczki znamionowej turbiny od producenta IHI

Jak i gdzie kupić nową turbosprężarkę: co oferują serwisy samochodowe?

Przy doborze turbosprężarki przez stację obsługi klienci często spotykają się z ograniczonym dostępem do informacji o zdjętej części. Mechanicy nie zawsze dostarczają pełnych danych o turbinie, w tym jej numeru, co utrudnia samodzielne poszukiwanie zamienników lub części zamiennych. Takie zachowanie związane jest z tym, że serwisy samochodowe otrzymują dodatkowy dochód ze sprzedaży komponentów. Wiele stacji obsługi nie posiada własnych sklepów i otrzymuje prowizje od sprzedawców części, dlatego nie są zainteresowane dostarczaniem klientowi numerów seryjnych i innych szczegółowych informacji.

W takich przypadkach serwisy samochodowe najczęściej podają klientowi numer OEM — a mianowicie wewnętrzny numer producenta samochodu. I, jak zwykle, wyszukiwanie części po tych numerach nie daje rezultatów, ponieważ są one wewnętrzne w systemie producenta i nie zawsze dostępne w otwartych katalogach. W praktyce serwisy samochodowe maksymalnie komplikują zadanie dla klienta, starającego się samodzielnie dobrać turbinę lub inne komponenty do silnika swojego samochodu.

Sklep internetowy Wiatreo regularnie spotyka się z klientami, którzy mają negatywne doświadczenia w podobnych sytuacjach. Na przykład, jeden z klientów dostarczył nam numer OEM swojej turbiny, według którego został dobrany odpowiedni wkład. Jednak okazało się, że w jego samochodzie mogły być zainstalowane dwie różne turbiny od różnych producentów: Garrett i BorgWarner. W rezultacie klient otrzymał część do turbiny Garrett, podczas gdy miał zainstalowaną BorgWarner, i część nie pasowała.

Przed doborem turbiny do silnika, ważne jest zrozumienie, że na rynku istnieją różni sprzedawcy turbin i komponentów:

  • oficjalne serwisy samochodowe — używają numerów OEM, co może utrudnić dobór części bez dostępu do specyficznych katalogów;
  • oficjalni dystrybutorzy i firmy pośredniczące - posiadają szerszy dostęp do numerów części, korzystając z katalogów zarówno producentów samochodów, jak i producentów turbosprężarek.

Te numery często nie są dostępne dla zwykłego kupującego, ponieważ producenci i dystrybutorzy ograniczają dostęp do swoich baz danych. Jest to robione w celu kontroli jakości obsługi i zapobiegania rozprzestrzenianiu się podrabianych części. Aby uniknąć podobnych sytuacji, rozumiejąc, jak wybrać turbinę do samochodu, zaleca się kontakt z wyspecjalizowanymi sprzedawcami (oficjalnymi dystrybutorami), takimi jak Wiatreo.pl lub TurboCentras, którzy pomogą prawidłowo dobrać turbosprężarkę do twojego samochodu, uwzględniając wszystkie niuanse i zapewniając wysoką jakość obsługi.

Turbina po numerze w katalogach ASO i dystrybutora - cechy wyszukiwania

Różnice między katalogiem ASO (autoryzowanego centrum serwisowego) a katalogiem dystrybutora turbosprężarek związane są z cechami struktury danych i podejściem do doboru części zamiennych.

Katalogi ASO są głównie zorientowane na oryginalne części zamienne, odpowiadające specyfikacjom producentów samochodów. Korzystają z numerów OEM, które są przypisywane każdej części przez producenta samochodu. Numery te są wewnętrzne dla producenta samochodu i odzwierciedlają standardy konkretnej marki. Jednak numer OEM może nie zawierać szczegółowych informacji o producencie turbosprężarki lub o jej parametrach. Na przykład, dwie turbiny do jednego silnika mogą mieć różne wewnętrzne konstrukcje, ale wspólny numer OEM.

Katalogi dystrybutorów turbosprężarek, przeciwnie, oparte są na danych od producentów samych turbin, takich jak Garrett, BorgWarner, IHI i inni. Przy wyszukiwaniu korzystają z numerów Part i szczegółowych specyfikacji turbin, które zawierają informacje o wymiarach, typie łożysk, materiałach, a także kompatybilności z konkretnymi silnikami. Te dane są bardziej dokładne, szczególnie dla doboru zestawów naprawczych lub wymiany poszczególnych części.

Specyfika wyszukiwania turbosprężarek IHI

Firma IHI ma swoją specyfikę w produkcji turbin. Są one szeroko stosowane w japońskich i niektórych europejskich samochodach. Ważną cechą jest ich unikalna konstrukcja: turbiny IHI często mają mniejszy rozmiar, ale wysoką wydajność. Numery OEM odnoszące się do tych turbin mogą być mniej informatywne dla dystrybutorów, ponieważ oryginalne informacje o konstrukcji i parametrach dostępne są tylko w katalogach IHI.

Nieprawidłowy dobór turbiny i części zamiennych: jakie mogą być konsekwencje?

Błąd przy doborze turbosprężarki lub jej komponentów może prowadzić do katastrofalnych konsekwencji dla całego systemu silnika spalinowego. Nawet niewielka niezgodność w konstrukcji może wywołać poważne awarie. Doświadczony mechanik na stacji obsługi szybko określi, że części zostały dobrane nieprawidłowo, ale jeśli błąd nie zostanie zauważony od razu, z pewnością wpłynie to na pierwsze uruchomienie silnika.

Nieodpowiednie turbiny manifestują się już na etapie instalacji. Turbosprężarka może po prostu nie pasować na standardowe miejsce, mocowania nie będą się zgadzać, a kołnierze i rurki okażą się niekompatybilne z systemem dolotowym i wydechowym. Nawet jeśli część uda się zamocować, po uruchomieniu silnika błędy ujawnią się w pełni.

Sytuacje, gdy udaje się zainstalować nieodpowiednią turbinę, są niezwykle rzadkie, ale jeśli coś takiego się zdarzy, elektroniczny system sterowania silnikiem (ECU) natychmiast wyda wiele błędów. W kodach diagnostycznych można zobaczyć:

  • błąd Check Engine — wskazuje na ogólną awarię systemu;
  • błąd MAF (Mass Air Flow Sensor) — czujnik masowego przepływu powietrza wykrywa niezgodność w ilości dostarczanego powietrza;
  • błąd MAP (Manifold Absolute Pressure Sensor) — pokazuje problemy z ciśnieniem w kolektorze dolotowym;
  • błąd ECU (Electronic Control Unit) — blok sterowania silnikiem rejestruje naruszenia w pracy turbiny i może ograniczyć moc silnika.

Również zmieni się sposób brzmienia silnika i ogólne zachowanie systemu silnika spalinowego:

  • silnik demonstruje niestabilną pracę, obroty "pływają" z powodu niezgodności mieszanki paliwowo-powietrznej;
  • nieprawidłowa praca turbiny może prowadzić do wycieku oleju i zatkania intercoolera;
  • nadmierne ciśnienie w systemie może prowadzić do uszkodzenia elementów łączących;
  • rozpoczyna się awaryjne zwiększone zużycie i przegrzanie silnika z powodu nieprawidłowej regulacji przepływów powietrza.

O wiele częściej błędy występują przy niekwalifikowanym doborze właśnie części do turbosprężarki. Najczęściej dotyczy to uszczelek i pierścieni uszczelniających, które mogą być wizualnie podobne, ale nie odpowiadają wymaganiom ciśnienia roboczego i charakterystykom temperaturowym. Podciśnieniowy zawór turbiny również musi być dobrany dokładnie, ponieważ różni się ciśnieniem roboczym i skokiem trzpienia, co bezpośrednio wpływa na pracę doładowania. Zawór recyrkulacji spalin (EGR) praktycznie we wszystkich przypadkach ma różne parametry w zależności od modelu samochodu, a jego niezgodność może prowadzić do nieprawidłowej pracy systemu recyrkulacji. Właśnie dlatego firma Wiatreo zawsze precyzuje numer turbosprężarki u swoich klientów, aby uniknąć błędów i zagwarantować prawidłowy dobór komponentów.

Jak dobrać turbosprężarkę, jeśli dostęp do turbiny jest niemożliwy?

Czasami właściciele samochodów spotykają się z sytuacją, gdy nie ma możliwości zdjęcia turbosprężarki przed zakupem nowej lub gdy na turbinie brak jest tabliczki z numerem. W takim przypadku dobór turbiny odbywa się za pomocą alternatywnych metod, pozwalających określić dokładny model i kompatybilne części zamienne.

Najbardziej niezawodny sposób – wykorzystanie numeru VIN samochodu.

Ten unikalny identyfikator pozwala określić fabryczną konfigurację pojazdu. W tym celu można skorzystać z wyspecjalizowanych serwisów, takich jak exist.ua lub partslink24.com. Turbina po numerze VIN - wystarczy wpisać znależiony numer, a system automatycznie wyświetli numer OEM, który można wykorzystać do wyszukania potrzebnej części.

Dobór turbosprężarki po numerze VIN pozwala uniknąć błędów i uzyskać maksymalnie dokładne rekomendacje dotyczące kompatybilności. Jednak w niektórych przypadkach mogą pojawić się trudności, na przykład, jeśli samochód przechodził modyfikacje lub tuning. W takich sytuacjach najlepiej skonsultować się ze specjalistami, aby upewnić się co do prawidłowości wyboru. Jeśli potrzebna jest pomoc w doborze, zawsze można skontaktować się z przedstawicielami sklepu internetowego Wiatreo.

Co zrobić, jeśli nie ma numerów turbosprężarki i VIN samochodu?

W przypadku, gdy numer turbiny jest niedostępny, nasza firma zaleca skorzystanie z bezpłatnego serwisu, takiego jak motoremo.pl. Do wyszukiwania wystarczy wprowadzić dane z karty rejestracyjnej samochodu w odpowiednie pola katalogu. Wśród nich:

  • marka samochodu;
  • model;
  • rok produkcji;
  • pojemność i model silnika;
  • liczba koni mechanicznych (HP).

Serwis poda dokładny numer turbiny, która jest kompatybilna z turbosprężarką twojego samochodu, co znacznie upraszcza dobór części ogólnie.

Jak dobrać turbosprężarkę do silnika w standardowym przypadku?

W większości przypadków, dla udanego zakupu wystarczy postępować zgodnie ze sprawdzonym algorytmem:

  1. Znajdź numer OEM na tabliczce turbosprężarki, która zwykle znajduje się na obudowie części.
  2. Wejdź na stronę wiatreo.pl lub turbocentras.com i wprowadź w pole wyszukiwania numer OEM lub jego część.
  3. Porównaj znaleziony produkt z charakterystykami oryginalnej turbiny. W opisie proponowanej opcji powinny się zgadzać parametry silnika i typ doładowania.
  4. W przypadku pytań zawsze można zwrócić się o pomoc pod numerami kontaktowymi sklepu.

Po sprawdzeniu pozostaje złożyć zamówienie i zamontować nową część w samochodzie. Teraz można spokojnie jeździć, nie martwiąc się o sprawność turbosprężarki. 🚗💨

Inne aktualności

preloader

Ładowanie...