Elektroniczny nastawnik - Objawy uszkodzenia turbiny. Błędy i rodzaję uszkodzeń nastawników

Błąd nastawnika turbiny?
Nastawniki elektroniczne Hella. Istnieje kilka generacji tych mechanizmów do regulacji pozycji zmiennej geometrii.
Pierwszy został zaprojektowany z użyciem technologii kosmicznych. Jest w nim mikroprocesor ceramiczny, który nie zmienia swoich właściwości przy różnych temperaturach. Może on niezmiennie pracować przy -100 i +150 stopniach Celsjusza.
Był to projekt z "tłustych" przedkryzysowych czasów motoryzacji, kiedy inżynierowie mogli realizować swoje marzenia kosztem firmy, w której pracowali. Niemniej jednak konstrukcja zdała egzamin i działa w niektórych pojazdach od kilkunastu lat. Słabym punktem są natomiast przekładnia ślimakowa oraz czujnik pozycji, które są wykonane ze specjalnego plastiku, który zawiera grafit PPS (Polifenylosulfid). To pozwala na zmniejszenie tarcia między ślimakiem a potencjometrem. Często zużyciu ulega silniczek elektroniczny.
W dalszych latach po kryzysie zaczęły się oszczędności. Elektronika została uproszczona. Części mechaniczne prawie nie uległy zmianom. W najnowszych pojazdach do tej pory jest używany projekt z lat 2000. Zostały one jednak skutecznie odciążone technologicznie w celu oszczędności i optymalizacji procesu produkcyjnego.
Bardzo rzadko ulegają uszkodzeniom kontakty na płytkach, co może unieruchomić aktuator turbiny na stałe (uszkodzenie kontaktu zasilającego) lub powodować niestabilną pracę nastawnika. Wynika to z warunków pracy i nadmiernej wibracji.
Objawy uszkodzenia turbiny - nastawnik elektroniczny
Najczęściej zużywają się przekładnia ślimakowa oraz potencjometr. Objawem jest nadmierny luz dźwigni nastawnika, co z kolei może powodować nieprawidłową pozycję zmiennej geometrii i nieprawidłowe ciśnienie doładowania. Zużycie silniczka wykazuje nadmierny pobór prądu. Tu warto pamiętać, że opór metali zmienia się w zależności od ich temperatury, więc prawidłowy test w warunkach bojowych może być przeprowadzony przy temperaturze powyżej 60-80 stopni. Parametry, które odczytamy z silniczka, będą najbardziej zbliżone do rzeczywistych, które występują na pracującym silniku.
Naprawa nastawnika elektronicznego
Na pierwszy rzut oka nie jest to skomplikowana czynność. Ale jak we wszystkim wymaga wiedzy praktycznej oraz odpowiednich narzędzi. Najczęściej wymianie ulega silniczek oraz przekładnia ślimakowa. Gdy stosuje się wymiana potencjometru - jest więcej roboty, lecz również one są wymieniane.
Najważniejszym elementem tego procesu, według nas, jest jakość elementów. Jeśli zastosujemy tańsze przekładnie ślimakowe, posłużą one 3-6 miesięcy, zużyją się i znowu trzeba demontować turbinę (lub sam nastawnik) i ponownie go naprawiać. Widzieliśmy też przypadki blokowania się nastawnika przez złej jakości części i naprawy.
Kiedy nie można naprawić nastawnika?
Najnowsze nastawniki marki Hella często są nienaprawialne. Jest to spowodowane kilkoma czynnikami:
- Konstrukcja nastawnika jest nierozbieralna. Nie można łatwo dotrzeć do części mechanicznych nastawnika bez rozłamania obudowy. Są metody rozbierania takich nastawników, lecz są one droższe i bardziej czasochłonne.
- Brak części do nastawników. Im nowsze auto, tym nowszy jest typ nastawnika i tym większe jest prawdopodobieństwo, że nie ma jeszcze części do naprawy nastawnika.
Obie wyżej opisane przyczyny naszym zdaniem są spowodowane chęcią producenta wyeliminowania firm naprawiających turbosprężarki. Dowodem na to jest fakt, że takie firmy jak Hella zaczęły sprzedawać swoje nastawniki, co jeszcze 3 lata temu nie miało miejsca.
Naprawiać czy kupić nowy zamiennik?
W przypadku niektórych typów nastawników zamienniki jak najbardziej są akceptowalne. Budujemy naszą opinię na podstawie testów nastawników, które przeprowadziliśmy oraz na podstawie opinii naszych klientów po dłuższym czasie użytkowania.
Jeśli chodzi o nastawniki marki Hella z mechanizmem przekładni ślimakowej, to odradzamy zakup zamiennika. Poniżej przedstawimy argumenty uzasadniające nasze zdanie:
- Wewnętrzne elementy nastawnika są inne od oryginału. Brak możliwości naprawy tego nastawnika.
- Słaba jakość plastiku przekładni ślimakowej. Taki nastawnik będzie sprawnie działać 3-6 miesięcy (w zależności od trybu jazdy i warunków użytkowania). Później przez nadmierny luz ulegają awarii.
- Stosowanie smarów w przekładniach ślimakowych. Substancje smarujące przyczyniają się wbrew pozorom do szybszego zużycia przekładni ślimakowej.